Herprogrammeer je brein voor zelfvertrouwen in relaties
Wat als we onze meisjes zouden leren dat zij net zo belangrijk en waardevol zijn als ieder ander?
- We leren onze meisjes om behulpzaam en vriendelijk te zijn,
- om anderen te helpen en voor anderen klaar te staan.
- We leren ze om zich 'netjes' en 'bescheiden' te gedragen,
- om niet te veel op te vallen en zich aan te passen aan de verwachtingen van anderen.
Maar wat leren we onze meisjes over hun eigen grenzen?
Als je altijd alleen maar leert, om bezig te zijn met het anderen naar de zin te maken, je netjes te gedragen en niet te veel op te vallen….
- Hoe kun je dan vrijuit spelen en jezelf ontwikkelen?
- Hoe kun je dan ontdekken dat jij net zoveel recht hebt op jouw mening?
- Hoe kun je dan voelen dat jij net zo waardevol en belangrijk bent?
- Hoe kun je dan leren dat jij ook persoonlijke grenzen mag hebben en mag aangeven en dat je ook mag verwachten dat anderen jouw grenzen respecteren?
Ik was 'het lieve meisje'
Ik was zo’n meisje, dat altijd zo haar best deed om 'het lieve meisje' te zijn, tegen beter weten in. Mijn hele leven snapte ik niet wat ik verkeerd deed. Ik deed alles wat er van me verwacht werd; ik was lief, behulpzaam, ik paste me aan en ik deed niet moeilijk. Maar waarom kon het dan niet een keertje makkelijk zijn?
Het voelde alsof ik steeds gestraft werd. Alsof ik nog niet goed genoeg mijn best deed. Ik moest gewoon doorgaan en blijven proberen, dan zou mijn leven eindelijk gemakkelijk gaan! Dan zou ik eindelijk gezien en geliefd te worden, voor wie ik ben. Dan zou ik eindelijk kunnen spelen en voluit en gelukkig mezelf kunnen zijn. Vrij van alles wat er van mij verwacht werd, door iedereen om me heen!
Maar dat gebeurde niet.
Hoe hard ik ook bezig was met het ‘proberen’ liefde, aandacht en erkenning te krijgen voor wie ik BEN, in plaats van wat ik allemaal DOE voor anderen. Het werkte mij mijn hele leven tegen, in mijn vriendschappen, mijn werk en in de liefde, steeds opnieuw, voelde ik mij niet gezien en gerespecteerd, voor wie IK was. Steeds opnieuw liep ik tegen de spreekwoordelijke lamp. Ik voelde me alleen en in de steek gelaten.
Dit kon niet de bedoeling zijn!
Waarom kon ik niet gewoon gelukkig zijn?
Het leven is toch bedoeld om gelukkig te zijn en je geliefd te voelen? Niet alleen voor anderen, dus ook voor mij… Het kostte mij jarenlang worsteling, pijn, verdriet, moeite en heel veel therapie, onderzoek en zelfontwikkeling, om eindelijk rust, veiligheid en geborgenheid te vinden, gelukkig te zijn en te voelen dat ik mag spelen en gelukkig mezelf mag zijn, precies zoals ik ben! Om uiteindelijk tot de ontdekking te komen dat ik het altijd verkeerd-om had gedaan.
Het gaat er niet om wat ik doe voor anderen, maar om wie ik ben voor mezelf. Het gaat erom dat ik in de eerste plaats leer om te ontdekken wie ik ben, wat ik belangrijk vind, waar ik voor sta, zodat ik kan doen waar ik voor leef!
- Dat ik ontdek wat mij energie geeft en waar ik van ga stralen!
- Dat ik leer hoe ik in balans blijf en mijn grenzen kan voelen en kan aangeven, wanneer ik voel dat iets tegen mijn gevoel en waarden ingaat.
- Het gaat erom dat ik mezelf leer kennen en mezelf ontwikkel.
- Dat ik groei van binnenuit en vol ben van mezelf.
- Zodat ik mezelf zie, liefheb en mezelf aan anderen kan laten zien, zoals ik ben.
Ik moest een manier leren om wèl gelukkig te zijn.
Alles wat ik mijn hele leven lang had gedaan, waarvan ik dacht dat het nodig was om mij eindelijk gelukkig te voelen en te voelen dat mijn liefde beantwoord werd moest ik afleren en ik moest mezelf een nieuwe manier aanleren, die wèl werkte!
En ik deed het!
Als een thema keer op keer in je leven terugkomt; zoals in dit geval, het ‘jezelf wegcijferen’, pleasen en moeilijk grenzen aangeven, ten koste van jezelf, dan is het een patroon. Het zit dan al zo lang, diep in-geprogrammeerd in je brein, dat je er niet meer over na hoeft te denken en dat het aanpassen en jezelf wegcijferen volledig automatisch gaat.
Het patroon en al het ongemak en de worstelingen die daarbij horen, blijven zich net zo vaak en lang herhalen, totdat jij besluit om het anders te doen. Dit zijn universele en wetenschappelijk bewezen wetmatigheden.
Hoe de wetenschap van je brein jou kan helpen
‘What fires together, wires together’
Dit is een uitspraak uit de neurowetenschappen die verwijst naar hoe neuronen in je hersenen werken en nieuwe verbindingen maken, die sterker worden na verloop van tijd. Hoe langer en vaker je iets op dezelfde manier doet, hoe sterker deze verbindingen/ neurale paden worden. Vergelijk het met autorijden en hoe je toen je net leerde rijden op alles, bewust moest letten; het gaspedaal, de koppeling, de versnelling, binnenspiegel, buitenspiegel, dooie hoek, knipperlicht. Alle handelingen moest je stap voor stap leren en inprogrammeren in je systeem.
Hoe vaak merk je niet, dat je onderweg bent met de auto en dat je je ineens realiseert dat je al een heel stuk verder bent dan je dacht? Je reed op jouw automatische piloot, zonder dat je het in de gaten had. Je hoefde niet meer na te denken over alle afzonderlijke stappen, omdat ze door al jouw rijervaring zo zijn ingeprogrammeerd in je brein.
Wat als leeft op het verkeerde besturingsprogramma?
Ik leefde mijn hele leven op het verkeerde besturingsprogramma. Als jij dat herkent, dan is het belangrijk dat je jezelf stap-voor-stap en herhaaldelijk nieuwe informatie geeft en nieuwe vaardigheden oefent, zodat er specifieke neuronen in je brein worden geactiveerd die nieuwe verbindingen gaan maken. Hoe vaker je deze nieuwe informatie herhaalt en oefent, hoe sterker die verbindingen worden, totdat deze nieuwe verbindingen sterker zijn dan de oude verbindingen die je had, die dan weer afbreken. Want je brein is continue in beweging en ontwikkeling, dat is neuroplasticiteit.
Veranderen kan veel sneller dan je denkt!
Hoe snel je nieuwe verbindingen kunt maken in je hersenen en dus nieuwe dingen kunt leren, is afhankelijk van veel verschillende factoren. Maar uit onderzoeken is gebleken dat na 2 uur van intensieve en visuele training, de structuur van de hersenen al kan veranderen. In de neurowetenschappen wordt vaak een periode van 3-4 weken aangehouden om nieuwe informatie en vaardigheden op te nemen in je brein.
Volgens de yoga filosofie kun je, bij dagelijkse training, na 11 dagen verandering merken, na 40 dagen beginnen je patronen te veranderen en na 90 dagen voelt het nieuwe gedrag niet meer onwennig. Na 120 dagen zijn nieuwe neurale paden aangelegd en na 1000 dagen ben je de veranderingen meester. Dan kun je je eigenlijk niet meer voorstellen dat je het ooit anders deed. Zoals dat je je nu niet meer kunt voorstellen, dat je ooit bij iedere stap van het autorijden moest nadenken.
Jezelf herprogrammeren
Vanuit mijn eigen jarenlange worstelingen en onderzoeken om te ontdekken hoe ik mijn eigen, ongezonde patronen kon doorbreken, ontwikkelde ik het Ontpop systeem. Het systeem omvat een compleet scala aan kennis en vaardigheden, tools en houvast om jezelf eindelijk echt te leren kennen, te waarderen en te vervullen zodat je het niet meer steeds nodig hebt, om door anderen ‘vervuld’ te worden. Het allermooiste en het belangrijkste is, dat het anderen, door de opbouw, de structuur en de dagelijkse herhaling, in staat stelt om zichzelf te herprogrammeren, zodat er op korte tijd, blijvende verandering ontstaat en eindelijk rust!
Inmiddels zijn er al tientallen mensen, die mijn online programma ‘Ontpop Je Basis’, hebben gevolgd, waarin zij zichzelf in zes weken tijd herprogrammeren, met mijn persoonlijke support en begeleiding van het Ontpop Membership. Keer op keer bewijst het programma haar succes. Binnen de eerste twee weken merken zij al verandering (zie die 11 dagen) en na zes weken (40 dagen) voelen zij zich veel positiever, stabieler en sterker op zichzelf staan.
Zij ervaren een verschil van het effect van zichzelf op hun omgeving, door de nieuwe vaardigheden en het gedrag dat zij zichzelf hebben aangeleerd. In plaats van te proberen verbinding te maken vanuit de ander, maken zij verbinding vanuit wie zij zijn als persoon, van binnenuit. Goede, bestaande relaties verdiepen en verbeteren en zij zijn beter in staat om in te staan voor hun eigen grenzen en om gezonde keuzes te maken voor zichzelf. Zij kunnen de controle en frustratie loslaten, over alles waar zij geen invloed op hebben en vertrouwen in zichzelf, zodat zij veel meer leven, vanuit rust en flow en eindelijk gelukkig kunnen zijn in het nu.
Hoe leer ik dit mijn kinderen?
Ik heb zelf drie meisjes. Ik wil hen het allerliefste beschermen en voorkomen dat zij dezelfde worstelingen moeten doormaken als ik. Ik wil voorkomen dat andere mensen hen kwetsen of over hun grenzen gaan en ik wil hen leren dat zij vooral lekker mogen spelen en helemaal zichzelf mogen zijn!
Maar hen dat leren, door het te vertellen werkt niet. Kinderen leren het beste door het voorbeeld dat jij hen voorleeft. Als jij bent wie je bent en leeft zoals je bent, volgens jouw waarden en met liefde en respect voor jezelf, dan leren jouw kinderen, dat zij dat ook mogen. Leer jezelf de kennis en vaardigheden van het leven die jou gelukkig maken van binnenuit, zodat zij het van jou kunnen leren en hun kinderen van hen. Jij bent degene die het patroon kan doorbreken voor de volgende generaties!
Neem jouw eerste stap vandaag en schrijf je in voor Ontpop Je Vrij, dan leer je in 3 dagen tijd, de drie stappen, die nodig zijn om jezelf te herprogrammeren en jezelf vrij te maken van alles wat jou tegenhoudt om voluit en gelukkig jezelf te zijn.
Of, als je meteen. wilt starten met jezelf te herprogrammeren, schrijf je dan in voor Ontpop Je Basis. Dan ben je gelijk Ontpop Member, en kun je iedere week deelnemen aan de online groepsmeeting om jouw commitment vast te houden om te verandering, de energie en empowerment vast te houden, en in een andere mindset te komen, die jou gaat helpen om jouw patronen voor eens en altijd te veranderen. Op de actuele startdatum starten we dan gezamenlijk met de nieuwe ronde van het online programma Ontpop Je Basis.
Het leven is bedoeld om te leven, niet om te over-leven. Het is niet de bedoeling dat je zó hard moet werken om gelukkig te zijn.