vermijdende-partner
Kiezen voor jezelf
Fanny Willems
Kiezen voor jezelf
01/02/2024
0

Vermijdende partner: jezelf blijven ondanks angst & vermijding in relaties

01/02/2024
0

Het was voor mij een hele lange tijd een belemmerende overtuiging dat relaties 'nu eenmaal ingewikkeld zijn' en vooral niet makkelijk en moeiteloos kunnen gaan. Diepgaande verbinding met jezelf vinden is al ingewikkeld genoeg op zich, maar om vervolgens ook nog eens verbinding te maken met een ander zonder jezelf en jouw individualiteit te verliezen is echt next level! Zeker als je al wat ouder bent en verschillende 'mislukte' relaties of pogingen tot een relatie, achter de rug hebt. Er ligt een super interessant spanningsveld in relaties; je wilt je individualiteit en authenticiteit behouden, wat het soms lastiger maakt om echt verbinding en commitment aan te gaan, maar tegelijkertijd zorgt verdieping en een sterke emotionele verbinding juist voor de vrijheid, veiligheid en geborgenheid om van daaruit de ruimte te voelen om volledig jezelf te zijn in relaties. 

Luister het artikel hier als podcast:

  

Of lees rustig verder...

Individualiteit & vrijheid, ruimte & nabijheid in relaties

Wanneer je je beweegt of zoekende bent in de dynamiek van relaties, lijkt het soms alsof je niet jezelf kunt zijn en tegelijkertijd in verbinding kunt staan met een ander. Het paradoxale van dit spanningsveld wordt pas echt duidelijk wanneer je ontdekt dat het behouden van je individualiteit niet alleen een kracht is, maar ook de sleutel tot gezonde en diepgaande verbindingen. De angst om je autonomie te verliezen in een relatie is begrijpelijk, vooral na eerdere vervelende ervaringen en teleurstellingen. Toch is het belangrijk om je te realiseren dat je jouw individualiteit niet hoeft op te offeren in een relatie. In een gezonde relatie wordt jij namelijk juist versterkt en gevoed, precies zoals je bent.

De kracht van een gezonde relatie ligt in het vermogen om te navigeren tussen deze twee polen. Om te weten wanneer je ruimte moet geven en wanneer je dichtbij moet zijn. Het vereist een bewustzijn van je eigen behoeften en de bereidheid om de behoeften van de ander te begrijpen. In deze balans bloeit niet alleen de individualiteit op, maar verdiept zich ook de verbinding. Het is een wisselwerking van vrijheid en nabijheid, waarin beide partners gedijen. In het vervolg van dit artikel duiken we dieper in op hoe je kunt herkennen dat je mogelijk te maken hebt met een vermijdende partner en hoe je daarmee kunt omgaan, terwijl je trouw blijft aan je eigen authentieke zelf.

Wanneer je partner echte verbinding vermijd

Wanneer je zelf angstig gehecht bent en in een relatie bent met een partner die vermijdend is, wordt het spanningsveld tussen vrijheid en nabijheid extra merkbaar. Aangezien het gros van de deelnemers van mijn programma's zichzelf wegcijfert in relaties en te maken heeft of heeft gehad met met verlatingsangst en angstige hechting, komt het vaak voor dat je in relaties een tegenpool aantrekt; iemand met bindingsangst of een vermijdende hechting. Dit zijn signalen om te herkennen dat je partner vermijdend is en wat het met jou doet:

  • Moeite met het delen van diepere gevoelens of behoeften: Weinig het achterste van de tong laten zien, behoeften, grenzen of emoties delen, waardoor je niet op elkaars behoeften kunt afstemmen en geen echte verbinding ontstaat.
  • Afstemming op de ander: Omdat de ander moeite heeft met het voelen en delen van behoeften, wensen en grenzen, probeer je als (vaak hoogsensitieve partner) voortdurend in te schatten en af te stemmen op wat de ander voelt waardoor je continu onder spanning staat en jouw zenuwstelsel overbelast raakt. Je probeert te voelen voor twee.
  • Betrekken in afspraken: De ander maakt plannen puur vanuit zichzelf en betrekt jou niet in besluiten. Praat niet vanuit 'ons' maar vanuit 'ik'. Met als gevolg dat jij altijd moeite moet doen om 'quality time' te plannen maar het gevoel krijgt dat je 'te veel' bent, 'moeilijk doet' of de ander in de weg staat.
  • Oprechte aandacht: Niet met volle aandacht in een gesprek met jou aanwezig kunnen zijn en steeds afgeleid zijn, wat jou het gevoel geeft dat je niet belangrijk voor de ander bent.
  • Emotionele steun: Je voelt je niet of te weinig gesteund of begrepen in emotioneel beladen situaties, aangezien je partner moeite heeft met het bieden van troost of empathie en voelt je eenzaam en onbegrepen.
  • Onvoorspelbaarheid in communicatie: Je weet niet altijd of en wanneer je partner beschikbaar is voor gesprekken, waardoor het lastig is om een emotionele verbinding op te bouwen, jouw eigen behoeften naar de achtergrond verdwijnen en je een stukje van jezelf verliest.
  • Vermijden van conflict: In plaats van conflicten aan te gaan en ze op te lossen, trekt je partner zich terug of vermijdt confrontaties, wat kan leiden tot onopgeloste problemen binnen de relatie en onderhuidse, niet uitgesproken emoties en opgekropte gevoelens.
  • Afstandelijk gedrag na intieme momenten: Na intieme momenten kan je partner zich terugtrekken, waardoor je je afgewezen, aan de kant gezet of verwaarloosd kunt voelen wat effect heeft op jouw gevoel van eigenwaarde.
  • Lang weg houden van familie en vrienden; Waardoor het voelt alsof je niet belangrijk voor de ander bent, langs de zijlijn staat van zijn leven en niet echt een plek in zijn of haar leven hebt.
  • Vaag blijven over een toekomst samen en geen commitment; Waardoor je je altijd afvraagt of hij wel serieus van je houdt en bang bent dat hij je ieder moment aan de kant kan zetten.

Twijfel je of je in een gezonde relatie zit en wil je meer inzicht in de verschillende typen relaties en kenmerken zoals een karmische relatie, een trauma bond of een narcistische partner? Download gratis de cheatsheet.

reis-ware-zelfliefde

Lees ook het drieluik over de verschillende typen relaties met 'Zit je in een Karmische relatie, Trauma-bond of Soulmate relatie?', Tweelingziel, twinflame of toch een narcist? en Hoe vind je ware (zelf)liefde en diepgaande verbinding?

Je eenzaam voelen in je relatie

Het vermijdende gedrag van je partner manifesteert zich niet alleen in oppervlakkig gedrag, maar heeft diepgaande gevolgen voor de emotionele steun en het gevoel van veiligheid en geborgenheid dat je ervaart in jullie relatie. Onbegrip en je niet gesteund voelen in emotioneel beladen situaties, maken dat je je geïsoleerd, eenzaam en alleen voelt. Omdat je partner openhartige gesprekken over persoonlijke gedachten en gevoelens vermijd, ontstaat er een emotionele afstand die moeilijk te overbruggen is.

Wanneer er sprake is van een gebrek aan communicatie, begrip en emotionele aanwezigheid in je relatie, kan het gevoel van eenzaamheid nog intenser zijn dan wanneer je alleen bent. Je had tenslotte verwacht dat je partner juist degene zou zijn met wie je jouw diepste gedachten, gevoelens en ervaringen kon delen. Het besef van deze eenzaamheid vergroot het verlangen naar emotionele verbinding en intimiteit, waardoor het contrast en de pijn van het gemis van die verbinding binnen de relatie des te intenser worden. Dit laat zien hoe belangrijk wederzijdse emotionele betrokkenheid en communicatie zijn voor een gezonde relatie.

Hoe ga je om met een vermijdende partner

Het is een uitdaging om een gezonde emotionele verbinding te ontwikkelen wanneer je partner de neiging heeft om zich terug te trekken of conflicten te vermijden. Zeker wanneer je zelf angstig gehecht bent of last hebt van verlatingsangst. Het is continu zoeken naar een balans tussen individualiteit en verbinding, ruimte geven en ruimte nemen.

Hoe kun je omgaan met een vermijdende partner en streven naar een gezondere emotionele verbinding?

  • Open communicatie: Moedig openhartige gesprekken aan waarin jullie je beiden vrij voelen om gedachten en gevoelens te delen. Een veilige ruimte voor kwetsbaarheid bevordert begrip. Zoek een fijne middenweg in jullie behoeften waar jullie beiden bij gedijen.
  • Stel duidelijke verwachtingen en houd jezelf en de ander eraan: Bespreek en bepaal samen de verwachtingen voor de relatie, inclusief toekomstplannen en toewijding. Duidelijkheid draagt bij aan stabiliteit.
  • Zoek balans: Respecteer de behoefte aan ruimte van je partner en zoek manieren om gezamenlijke activiteiten te ondernemen. Balans tussen individualiteit en verbinding is cruciaal.
  • Creëer vaste momenten voor verbinding: Implementeer regelmatige momenten van verbinding, zoals wekelijkse gesprekken, quality time of gezamenlijke activiteiten, om de emotionele band te versterken.
  • Ben je bewust van jullie hechtingsstijlen: Leer samen over hechtingsstijlen en hoe ze gedrag in relaties beïnvloeden. Begrip kan misverstanden verminderen en empathie opbouwen. lees hier meer over de 3 verschillende hechtingsstijlen.
  • Focus op jezelf: Zorg goed voor jezelf en zoek steun en een sociaal leven buiten de relatie. Het handhaven van een gezonde eigen identiteit is essentieel voor emotionele veerkracht. Wat je ook doet, je kunt invloed uitoefenen op je partner, maar door aan jezelf te werken help je niet alleen jezelf maar ook jouw relatie.

Kiezen voor je eigen geluk: versterk jouw zelfliefde

Het lijkt soms alsof liefde een voortdurend strijd is. Lees mijn artikel over een voortdurende machtsstrijd in relaties. Een gezonde relatie hoort niet als een voortdurend gevecht te voelen. Als je steeds verstrikt raakt in relaties die meer energie kosten dan dat ze bijdragen aan je energie en welzijn en voortdurend worstelt voor kruimels liefde en aandacht, is het tijd om in te staan voor jezelf. Het is helemaal niet de bedoeling dat je vastzit in een situatie die jou belemmert in je eigen geluk en eigenwaarde. Je verdient alle liefde en aandacht, gewoon door precies te zijn wie je bent.

Het is bevrijdend om te beseffen dat je niet hoeft te vechten en strijden voor de basis van liefde en aandacht, maar dat dit vanzelfsprekend en gemakkelijk is in een gezonde relatie. Ware liefde is een wederzijdse uitwisseling van genegenheid, begrip en ondersteuning. Het hoeft en moet niet ten koste gaan van je eigen welzijn. Soms moet je erkennen dat een relatie niet langer bijdraagt aan jouw persoonlijke groei en geluk. Kiezen voor je eigen geluk is geen egoïsme, maar pure zelfliefde en zelfrespect. Als jij genoeg van jezelf houdt, dan zal de juiste persoon vanzelf in jouw leven verschijnen, en kan de liefde makkelijker moeitelozer zijn dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Jij bent perfect zoals je bent en je hoeft niets speciaals te doen of te zijn om liefde en geluk te verdienen. Dus sta jezelf toe om te stralen in precies zoals je bent en maak gezonde keuzes die bijdragen aan jouw geluk en welzijn. Je verdient een relatie die jou energie geeft in plaats van te ontnemen, waardoor liefde en aandacht vrijelijk stromen, en waar je jezelf kunt zijn zonder enige strijd. Kies voor je eigen geluk, dat is jouw geboorterecht.

Wil je onafhankelijk en los van anderen of externe factoren, onbelemmerd jezelf kunnen zijn in de liefde? Krijg gratis toegang tot het online 3-daagse programma Onbelemmerd!

Toegang tot Onbelemmerd!

Hoe lang blijven proberen? Let op je grenzen en zelfbehoud

Het is echt bewonderenswaardig wanneer je blijft streven naar een gezonde relatie en verbetering maar blijf alert op de valkuilen die gepaard gaan met het onophoudelijk blijven proberen een relatie te laten werken. Wordt je bewust van jouw grenzen om jezelf er niet in te verliezen.

Let op de volgende tekenen en negeer ze niet (en wees eerlijk naar jezelf!):

  • Uitputting: Onophoudelijk proberen leidt tot emotionele en fysieke uitputting. Als al jouw inspanningen niet wederzijds zijn of als er geen merkbare verbetering is, is het continue streven naar een gezonde relatie erg belastend voor jouw gezondheid.
  • Eenzijdige Inspanning: Als een partner weigert of niet voldoende in staat is om mee te werken aan positieve veranderingen, wordt het een eenzijdige inspanning wat leidt tot gevoelens van frustratie en disbalans in de relatie.
  • Verliezen van jezelf: Het voortdurend aanpassen en proberen om de ander tevreden te stellen, kan leiden tot het verliezen van je eigen identiteit. Het is belangrijk om te voorkomen dat je jezelf volledig opoffert in de hoop de relatie te verbeteren.
  • Ontkennen van de realiteit: Het obsessief blijven proberen kan leiden tot ontkenning van de realiteit. Soms is het enige wat je kan doen, erkennen dat de relatie niet langer gezond is en verdere inspanningen geen zin meer hebben.
  • Ondermijning van eigenwaarde: Als jouw inspanningen om de relatie te verbeteren voortdurend worden afgewezen of genegeerd, ondermijnt dit jouw gevoel van eigenwaarde. Het is belangrijk om te weten wanneer genoeg genoeg is om jezelf te beschermen.
  • Gemiste kansen: Het vasthouden aan een relatie die niet vruchtbaar is, kan betekenen dat je mogelijkheden mist om een gezonde en vervullende relatie met iemand anders op te bouwen.

Ik geloof sterk in het idee dat alles zijn eigen tijd heeft en zich ontvouwt, precies zoals het moet, op het moment dat het nodig is voor persoonlijke groei en het maken van nieuwe, gezonde keuzes. Geloof me; mijn eigen ervaring is een sprekend voorbeeld van het blijven proberen om relaties te laten slagen. Soms is het glashelder, en begrijp je dat het tijd is om los te laten, terwijl in andere gevallen de ander de beslissing neemt om de relatie te beëindigen. Het proces van heling en het ontwikkelen van gezonde relatiepatronen is uniek voor ieder individu en elke relatie, en het pad ontvouwt zich op het juiste moment, wanneer jij er klaar voor bent en de inzichten en het bewustzijn hebt gewonnen die nodig zijn om vanuit jouw volwassen zelf, te verbinden met een ander.

De kracht van loslaten: diepgaande verbinding en eigen ruimte in liefde

In een gezonde relatie vormt diepgaande verbinding de basis voor vertrouwen en veiligheid. Wanneer partners zich stevig met elkaar verbonden voelen, zijn ze ook beter in staat om elkaar ruimte te geven voor individuele groei. Diepe verbinding biedt een emotioneel anker, waardoor partners zich veilig voelen om hun eigen pad te bewandelen zonder de angst zichzelf of de ander te verliezen. In de praktijk betekent dit een balans vinden tussen samen zijn en elkaars individuele ruimte te respecteren. Het gaat niet alleen om fysieke afstand, maar ook om het toestaan van emotionele onafhankelijkheid.

Verlatingsangst / bindingsangst

Wanneer je de neiging hebt tot verlatingsangst maar je in jouw relatie stevig geworteld voelt in de liefdevolle verbinding, wordt het makkelijker om je partner de ruimte te geven zonder angst om in te steek gelaten te worden. Aan de andere kant kan de vermijdende partner, verzekerd met een gevoel van veiligheid en vertrouwen, zich meer openstellen voor de behoefte aan nabijheid.

In deze synergie van diepe verbinding en individuele vrijheid bloeit de relatie op. Partners kunnen zichzelf zijn, hun persoonlijke doelen najagen en tegelijkertijd de liefdevolle band behouden. Het vraagt wederzijds begrip, communicatie en geduld, maar als het lukt om de balans te vinden is het resultaat een gezonde relatie waarin verbinding en individualiteit, hand in hand gaan.

Patronen doorbreken en grip op je eigen leven en geluk

Ontdek met mijn online programma "Stevig op Jezelf Staan" gedurende zes weken de structuur om precies te weten wie jij bent en waar jij voor staat en zo zelfcompassie en eigenwaarde te ontwikkelen. Blijf, ongeacht externe factoren, trouw aan jezelf in relaties. De dagelijkse toewijding van een half uur herprogrammeert jou, waardoor je jezelf snel als een vernieuwd persoon ervaart.

Koppels kunnen, mits zij allebei even gemotiveerd zijn, deelnemen met 'Stevig op Jezelf Staan en samen sterker verbinden' Gezonde relaties ontstaan van binnenuit. Met het online programma ga je beiden individueel aan de slag en krijg je zes gezamenlijke online verbindingssessies.

Wat je relatiestatus of de bereidheid van je partner om met jou mee te groeien, ook is, het enige waar jij controle op hebt is jouw persoonlijke groei. De relatie met jezelf is de belangrijkste relatie in je leven. Je hebt de volledige controle over je eigen geluk en liefde door de keuzes die je maakt. Werk aan je eigen groei en zorg dat je in de eerste plaats stevig op jezelf staat. Het vermogen om grip te hebben op je eigen welzijn is krachtig, ongeacht de externe omstandigheden. Neem gratis deel aan Onbelemmerd en leer de 3 cruciale stappen om gelukkig jezelf te zijn, los van externe factoren. 

Neem gerust contact met me op via WhatsApp (rechtsonder) of plan vrijblijvend een korte online kennismaking in.

Besluit vandaag om te stoppen met jezelf wegcijferen, doorbreek jouw patroon van verlatingsangst, en zorg dat je stevig op jezelf staat in liefde en relaties.

Liefs Fanny

Reacties
Categorieën